Bromstensskolans dag 2017

Bromstensskolans föräldraföreningen

För dig med anknytning till Bromstensskolan

BROMSTENSSKOLANS DAG 2017

 

UPPSAMLINGSMÖTE

måndag 11/9

kl 18:30

BROMSTENSSKOLANS DAG

onsdag 20/9

kl 17:00 - 19:00

 

Bromstensskolans dag är ett traditionellt arrangemang som gemensamt anordnats av skola och föräldrar under många år. Föräldraföreningen samordnar det hela och fördelar arbetet mellan årskurserna. Skolan brukar arrangera uppträdanden och de flesta klasser brukar kunna ställa upp.

 

Klassombuden – eller andra representanter – samordnar (dvs ser till att alla föräldrar engagerar sig i) aktiviteterna. Varje årskurs har en tilldelad uppgift att hjälpas åt med. Enklast är om klassombuden i varje årskurs fördelar uppgifter och ansvar. Föräldraföreningens styrelse hjälper till med en del centrala uppgifter. Vi vill nu beskriva litet av det praktiska arbetet och hur det fördelas mellan årskurserna.

 

Vi vill tillägga att det inte alltid är enkelt att beräkna vad som kommer att gå åt. Normalt brukar de flesta elever komma, ofta tillsammans med mindre eller större syskon och en eller två föräldrar. Någonstans mellan 600 – 800 besökare hinner strömma igenom skolgården. Alla äter och dricker åtminstone något, men hur mycket det blir varierar med väder och vind. Nedan finns riktvärden och tips på hur mycket som brukar gå åt.

 

En handledning för varje årskurs finns här att ladda ner

 

År 1 – Korvgrillning och kakbak

OBS ÄGGFRITT OCH NÖTFRITT!

Klassombuden träffas och ser att arbetet fördelas lämpligt mellan klasserna.

Försäljningen bemannas enklast med att man gör upp listor där man står t ex en halvtimma åt

gången.

Arbetsschema i Excel finns att hämta här.

 

År 2 – koka kaffe och sälja festis och bullar

 

Försäljningen brukar finnas utanför matsalen nära pajförsäljningen. Upp till tre bord (utburna från matsalen) brukar räcka för att kunna duka upp kaffe, festis och allt kaffebröd (bakat av år 4).

Förberedelser:

Klasserna ordnar med arbetsfördelningen, några behöver ordna assietter och andra säljer. Kaffetermosar tillhandahålls av föräldraföreningen.

Försäljningen bemannas enklast med att man gör upp listor där man står t ex en halvtimma åt gången. Åtminstone 4 personer (+ ev reserver) brukar gå åt per pass (det blir en hel del spring att fylla på festis och kaffe). Mall för arbetsschema i Excel.

Kaffebrödet lämnas av år 4 i matsalen.

 

En assiett med bulle + kaka 10:-

Kaffe, the eller festis 10:-

Föräldrarföreningen köper in assietter, kaffemuggar, servetter, kaffe, the, läsk och festis

 

 

År 3 – fixa och sälja korv och läsk

 

Årskurs 3s uppgift är att fixa och sälja korv med bröd och dricka. Korven lagas vid de gemensamma grillarna uppe på Skansen.

Förberedelser:

Korvgrillning och försäljning bemannas enklast med att man gör upp listor där man står t ex en halvtimma åt gången. Åtminstone 4 personer (+ ev reserver) brukar gå åt per pass (det blir mycket passande med korvgrillning). Arbetsschema i Excel finns att hämta här.

Korv + bröd prissätts till 10:- . En dricka till det kostar 10:-

Föräldrarföreningen köper in korv (kycklingkorv och alltså ingen vanlig korv), korvbröd, ketchup, senap och dryck samt grillkol och tändvätska.

 

Första arbetspasset behöver starta senast 16:30 för att få igång värmen på grillen

 

 

År 4 – baka allt kaffebröd till 2-orna

 

Årskurs 4s uppgift är att baka kaffebröd till årskurs 2s servering.

 

Förberedelser:

 

Klassombuden fördelar ut för varje klass så det blir tillräckligt mycket och blandade sorter. Kakor, bullar, chokladrutor m m är lämpliga tips. Ha inga bakverk med nötter i med tanke på nötallergiker!

 

Kaffebrödet lämnas in till årskurs 2; kom överens om hur det ska ske ( t ex kan lämnas till skolköket).

 

År 5 – aktiviteter – lotterier, pilkastning, loppis, etc

 

Årskurs 5s uppgift är att ordna olika aktiviteter till festen.

 

Varje klass bör kunna ordna en till två aktiviteter! Tänkbara aktiviteter är:

 

- Pilkastning mot ballonger. Ordnas mot skjulet uppe på Skansen. Ballonger tejpas/häftas upp mot väggen, pilkast och pris om man träffar! 5 – 10:- per gång beroende på antal pilar och pris.

 

- Målkast/Basketkast. Ordnas vid basketkort. Kast och pris om man fixar mål!. 5 – 10:- per gång beroende på antal kast och pris.

 

- Lotterier. Lottring (kan köpas på varuhus) och kringvandrande försäljare – låt gärna barnen hjälpa till. 5:-/lott och dragning på slutet.

 

- Loppis. Loppis/bokloppis/serietidningsloppis har varit populärt, i synnerhet om man får fart på försäljningen , exempelvis genom att låta kringvandrande försäljare gå runt. Fasta platser finns under regnskydden på skolgården. Bra chans för klasserna att rensa bokhylla m m!

 

- Chokladhjul. Ett gammalt chokladhjul finns i skolans källare. 5:- per nummer och olika priser.

 

Finns det fler idéer så var gärna kreativ! Fördela uppgifterna mellan klasserna och ta fram bemanningslistor. (Räcker med 2 personer/pass).

 

Angående vinster så har lokala företag ställt upp med en del tidigare. Fördela ansvaret hur man "tigger". men inte till barnen! Tidigare har Konsum (godis m m), Draget (ibland litet smågodis), Sigismund (något presentkort), Statoil (någon present) ställt upp med gåvor. Fråga runt bland föräldrar om det finns gåvor att fördela ut från jobbet. Köp in vinster om det behövs – smågodis fördelade på påsar brukar vara populärt.

Arbetsschema finns att hämta här

Föräldrarföreningen ersätter utlägg för t.ex. priser mot uppvisande av kvitto.

 

År 6 – städning efter festen

 

Årskurs 6 ansvarar för städning. Klassombud ser till att det finns tillräckligt med föräldrar (och barn) som hjälper till att röja av skolgården.

 

Föräldraföreningens styrelse

 

Vi samordnar hela arrangemanget med skolan.

 

Vi följer upp arrangemanget, skickar ut e-mail för att påminna och hjälper till om inte arrangemanget riktigt fungerar i någon klass.

 

Vi köper mat och engångsprylar (tallrikar, bestick, glas, kaffekoppar, servetter) samt sopsäckar.

 

Vi finns tillgängliga innan, under och efter arrangemanget och hjälper till att lösa de praktiska problem som uppkommer.

 

Vi delar ut växelkassa i början och samlar in och räknar ihop pengarna på slutet. Vi kommer också runt och samlar in pengar under arrangemanget om det behövs (om kassan börjar bli för stor).

 

Ny musikanläggning

Nu senast hjälpte vi till med finansieringen av en ny musikanläggning till skolan.

 

ffbromsten.se - sedan 2002

Datum

UPPSAMLINGSMÖTE

11/9 kl 18:30

 

BROMSTENSSKOLANS DAG

onsdag 20/9

kl 17:00 - 19:00

Årskursvis handledning